Starter bygging av ny gjenvinningsstasjon

Et enstemmig kommunestyre ga mandag endelig klarsignal til bygging av den nye gjenvinningsstasjonen i Borgaredalen.

Illustrasjon over stasjonen  - Klikk for stort bildeDet blir tak over hele stasjonen, men her ser du hvordan den blir under taket

-Innbyggerne og våre operatører har levd med midlertidige løsninger lenge, så vi er veldig glade for at vi nå kan komme i gang med å bygge en ny og moderne gjenvinningsstasjon i Borgaredalen, sier driftsleder Nicolai Lunde. Grunnarbeidet til stasjonen er allerede gjennomført. Nå gjenstår byggingen av et nivå med tak hvor innbyggerne sorterer avfall og et bygg for mottak og sortering av blant annet farlig avfall, vinduer og elektrisk avfall.

Gjenvinningsstasjonen er helt sentral for renovasjonstjenesten, og investeringen er nødvendig for at Karmøy kommune skal klare de kommende kravene til materialgjenvinning. - Stasjonen er nøkternt utformet, men vil gi et stort løft for kundeopplevelsen. Med ny stasjon vil innbyggerne slippe å rygge med tilhenger. I dag skaper dette kø, stress og risiko for skader og vi ser fram til å bli kvitt det, sier Torbjørn Heggheim i renovasjonen.

Den nye stasjonen er utformet som en stor oval rundkjøring hvor du kan kjøre rundt i flere omganger. - Kontrakten ble tildelt denne uken, og planen er at stasjonen blir ferdig i løpet av 2024, sier prosjektleder Enrique Guerrero i Eiendomsavdelingen i Karmøy kommune.

Tre ansatte foran området hvor den nye stasjonen skal bygges - Klikk for stort bildeAnsatte i Borgaredalen miljøpark ser fram til at den nye stasjonen tar form. Fra venstre: Nicolai Lunde, Ann-Helen Rabben og Ludvig Ytreland. illustrasjon over stasjonen med tak - Klikk for stort bildeDen nye stasjonen gir god værbeskyttelse når du sorterer illustrasjon fra innsiden av stasjonen - Klikk for stort bildeStasjonen er utformet for god flyt i trafikken og fjerner behovet for rygging illustrasjon av bil ved containerne, samt støyvegger ned fra taket - Klikk for stort bildeDet vil bli støyskjermer på enkelte containere for å redusere støy fra sorteringen