Topp jobb i Bjørgene

Bøtoppen har gjort en solid innsats i turområdet Bjørgene. Nå har de har satt opp informasjonsskilt og plantet furutrær i hogstfeltet til kommunen - et plantefelt som de selv vil følge opp i fremtiden.

Skilt på hogstflate.  - Klikk for stort bildeSkilt på hogstflate. Trond Arne F. Hafstad

Bøtoppen som er en del av Vågen læringssenter i Karmøy, og er et sted for skoleelever som trenger en alternativ læringsarena. Praktisk arbeid gir god læring og mestring.

Skogsti

Skogstien er et prosjekt som Tenk Tre har for hele landet. Kommunen søkte og fikk dekket alle kostnader i forbindelse med produksjon av informasjonsskiltene, mens gjengen på Bøtoppen har stått for monteringen. Skiltene gir informasjon om alt fra hogstfelt, hva man får ut av skogen og det miljøansvaret skogeiere har, til kulturminner i skogen. De opplyser også om skogens rolle i klima- og miljøsammenhengen i Norge.

Planting av skog

Nedhogde trær har nå blitt erstattet med nye furutrær. Bøtoppen har gjort en formidabel innsats ved å plante hele 1 400 trær. Ettersom trærne vokser, vil turområdet bli både lysere og mer åpent enn tidligere.

Gjengen ved Bøtoppen har blitt glad i området og ser nå på dette som sin "egen lille skog". Her kan elever og turgåere følge med og se hvordan skogen vil utvikle seg over tid.

Planting av furuen er i gang. - Klikk for stort bildePlanting av furuen er i gang.