Unngå brann fra batterier!

Er du ikke så nøye på hvor du kaster batteriene? Da kan du i verste fall starte en brann. Men, det er lett å gjøre rett - og koster deg ingenting! Karmøy kommune samarbeider nå med HIM, Haugaland Brann og Redning og Haugesund Brannvesen for å spre en nasjonal kampanje for å redusere antall branner som oppstår som følge av brukte batterier.

Animasjon av to batterier og en flamme, med tekst "Batterier som kastes feil kan skape brann - Klikk for stort bilde

Hver eneste dag opplever avfalls- og gjenvinningsanlegg tilløp til brann. Oftest går det heldigvis bra, men dessverre har det vært branner med alvorlige konsekvenser. Nesten 80% av brannene på gjenvinningsanlegg med kjent årsak skyldes feilsorterte batterier. Oppbevarer du batterier løst i skuffer hjemme kan det også oppstå brann i boligen.

Slik oppbevarer du batteri hjemme

Ha et fast sted for å samle brukte batterier. Det kan være et tomt syltetøyglass med lokk eller en liten boks. Ha en rull med teip i glasset eller boksen. Da blir det lett å teipe polene fortløpende. Teipen gjør at polene ikke kommer i kontakt med hverandre slik at de ikke kortslutter. Er boksen liten blir det lettere å ta den med og levere inn regelmessig. Da unngår du store mengder batterier hjemme.

Slik leverer du batteriene

I Norge har vi et superenkelt system; der du kjøper batterier, leverer du brukte batterier. Det er rett og slett en lovpålagt plikt alle som selger batterier har! Og ja, det er gratis å levere. Ta med batteriene når du skal på butikken eller gjenvinningsstasjonen. Et lurt tips er å levere dem samtidig som du panter. Du kan også levere batterier i mottaket for farlig avfall i Borgaredalen miljøpark. Se etter dette merket:

Bilde av sorteringsmerke for batterier. Rødt merke med hvitt batteri og skrift "Batterier" - Klikk for stort bildeDette er det offisielle sorteringsmerket for batterier

Hvorfor er brukte batterier brannfarlige?

De fleste av oss er flinke til å sortere batteriene. Hele 80% av oss sier vi gjør det! Det er veldig bra, samtidig er det fortsatt flere millioner batterier som blir kastet på feil sted. Enten det er batteriet fra fjernkontrollen som blir kastet i restavfallet, eller det spillende bursdagskortet som blir kastet i papiret, uten å ta ut batteriet som har feiret med sang.

Selv om batteriet ikke lenger gir liv til lekebilen eller lys i hodelykten, er det alltid litt restenergi igjen. Om polene på batteriet kommer i kontakt noe metallisk, kan det oppstå gnister. Du oppbevarer vel ikke brukte batterier sammen med stålull under vasken på kjøkken..? Gnistene kan lede til brann hjemme hos deg, på renovasjonsbilen, eller når posen blir åpnet og sendt avgårde på båndene på mottaksanlegget. For eksempel brant IVAR's ettersorteringsanlegg til ca 700 millioner kroner ned i 2021 etter det som sannsynligvis var batterier i papiravfallet.

Husk at elektriske produkter inneholder batterier

Bilde av tre gutter som holder elektriske leker. Det siver røyk ut av lekene. Tekst "Sorter alt med batteri som elektrisk avfall" - Klikk for stort bilde

Vi bruker stadig flere elektriske produkter. Det er viktig å levere disse inn som elektriske produkter når de ikke lenger virker. I tillegg til at du reduserer brannfaren hjemme hos deg, sikrer du at de edle metallene i produktene blir materialgjenvunnet og brukt til nye elektriske produkter. Det er allerede kritisk mangel på flere av disse stoffene, og utvinning av nye krever ofte store inngrep i naturen. Har du flere gamle mobiler liggende i skuffer "i tilfelle du trenger dem en gang"? Det gjør du sannsynligvis ikke. Leverer dem inn til gjenvinning og gjør en tjeneste for både din egen brannsikkerhet og naturen!