Varierte og lærerike dager som ferievikar

Sommersesongen er snart her, og bolig- og miljøtjenesten ser frem til å ta imot omtrent 100 ferievikarer.  Det er fortsatt behov for flere ungdom og studenter til å være med på laget i sommer.

Wenche Elise Brekkå trives veldig godt som ferievikar i Myrdalsvegen på Åkra. Torgeir Henden

Bolig- og miljøtjenesten i Karmøy kommune bistår voksne personer med ulike funksjonsnedsettelser. Støtten inkluderer alt fra hjelp i dagliglivet til aktiviteter som øker selvstendighet og livskvalitet. Målet er å gjøre hverdagen bedre.

Virksomhetsleder Marit Elin Hansen sier at ferievikarer er viktige for at brukerne skal ha en forutsigbar hverdag, noe som er viktig for deres trivsel. Ferievikarer får verdifull erfaring og gjør en viktig forskjell for andre.

– De lærer hvordan de kan hjelpe mennesker med ulike behov i hverdagen og sosialt. Dette er nyttig både personlig og profesjonelt, sier Hansen.

Mathilde Søndenå, som jobber ved Austbøvegen på Norheim, forteller at jobben har gitt henne erfaring som er nyttig for hennes lærerutdanning. Jobben har gitt henne mer selvtillit i møte med utfordringer og kommunikasjon.

– Jobben har gjort meg tryggere på å arbeide med mennesker med spesielle behov, sier Søndenå.

Hedda Utbjo og Wenche Elise Brekkå ved Myrdalsvegen på Åkra deler også sine erfaringer.

– Jeg har lært mye om å forstå atferd og kroppsspråk, sier Utbjo.

Brekkå, som nettopp har avsluttet sitt deltidsstudium, forteller at jobben har gitt henne praktisk erfaring ved siden av studiene.

–Jeg har derfor valgt en studentavtale der det jobbes ti helger gjennom året, samt minst fem uker om sommeren som ferievikar. Dette har gjort meg sikker på at jeg har valgt riktig yrke, sier hun.

Søk sommerjobb i bolig- og miljøtjenesten    Alle ledige sommerjobber i kommunen

Godt miljø og varierte dager

Ferievikarene fremhever spesielt det gode arbeidsmiljøet i bolig- og miljøtjenesten. De liker at hver dag tilbyr spennende utfordringer og forskjellige oppgaver, noe som gjør jobben interessant og engasjerende. Ferievikarer blir godt inkludert gjennom en turnusplan som sørger for varierte arbeidstimer, fra 6 til 14 timer per skift. Dette gir en fleksibel og velorganisert arbeidsdag.

Torgeir Henden

Ferievikarene setter spesielt pris på det gode samarbeidet med de faste ansatte.

– Det har vært trygt å være ny, og det har vært rom for å lære nye ting. Jeg har fått god opplæring samtidig som det har vært mulighet for å be om veiledning og hjelp. Der har de faste ansatte vært viktige, både i å skape trygghet men også for min utvikling, sier Brekkå.

Til nye ferievikarer: Vær aktive, still spørsmål og be om hjelp når dere trenger det. Dette bidrar til bedre arbeid og et godt miljø, avslutter de.