Varmesøkende kamera virket bra

Deler av den verdifulle trehusbebyggelsen i Gamle Skudeneshavn er dekket av et nytt brannvarslingssystem. Nylig ble det nye systemet testet og det besto: Etter 20 sekunder ble flammen opppdaget av systemet. 110-sentralen fikk bilder på skjermen og kunne bekrefte en synlig brann.

Varmesøkende kameraer i Skudeneshavn - Klikk for stort bildeRekkevidden av varmesøkende kamerat (Foto: Elotec). Elotec

Brannvarslingssystemet kan oppdage utvendige branner ved hjelp av varmesøkende kameraer. Det går da en alarm hos 110-sentralen (brannvesenets nødsentral). Når de mottar en slik alarm, vil en av skjermene der vise hvilket område brannen er oppdaget i. Dermed får brannmannskapene fra Skudeneshavn brannstasjon tidskritisk beskrivelse av situasjonen basert på direkte bilder fra kameraene.

Varmesøkende kameraer i Skudeneshavn - Klikk for stort bildeFra testen av kameraer (Foto: HBR). HBR

Sist uke gjennomførte Haugaland brann og redning IKS sammen med Karmøy kommune, beboerforeningen Gamle Skudeneshavn, 110 sentralen og leverandør av kameraene en reel test av kameraene i byen.

– Testen ble gjennomført med ekte flammer på ulike lokasjoner i byen, forteller Ragnar Løfstrøm i Haugaland brann og redning IKS. Den var vellykket og alle de tre kameraene fungerte som forventet. Det gikk omtrent 20 sekund fra synlig flamme på stedet til den ble detektert av systemet og 110-sentralen fikk bilder på skjermen og kunne bekrefte en synlig brann

Varmesøkende kameraer i Skudeneshavn - Klikk for stort bildeVarmesøkende kameraer leverer ikke bilder uten at det har gått alarm (Foto: Elotec). Elotec

Elotec AS har levert systemet og Åkra Elektriske AS har installert det. Jørgen Johansen fra Elotec forteller at det består av spesialtilpassede og intelligente branndetekterende kamera som kontinuerlig overvåker området og varsler ved et branntilløp. — Tilsvarende system sikrer også verneverdige områder på blant annet Bryggen i Bergen, Røros, Eigersund og har forhindret flere branntilløp.

– Det er kun ved alarm på sentralen at det vises bilder fra kameraene, legger han til.

Den hvite empirebyen

Bymiljøet og bebyggelsen i Skudeneshavn er særpreget og unik i nasjonal sammenheng- derfor er den også på Riksantikvarens eksklusive liste over fredede kulturmiljøer. Byen er for det meste bygget opp av trehus tett i tett.

Varmesøkende kameraer i Skudeneshavn - Klikk for stort bildeFra test av varmesøkende kameraer i Skudeneshavn (foto: Elotec). Elotec

I 1995 ble det etablert ei brannsikringsgruppe. Den har som formål å redusere risikoen for brann i den gamle trehusbebyggelsen, ha søkelys på tiltak som har god forebyggende effekt og reduserer omfanget av et eventuelt branntilløp.

Gruppa består av fagpersoner fra brannvesen, bygningsvern, eiendom og representanter fra beboerforening, samt aktuelle fagpersoner innen andre berørte fagområder.

Gjennom årene er det iverksatt mange tiltak i byen for å øke brannsikkerheten. Noe av det siste som er gjort i tillegg til oppdatering av kameraovervåking, er rehabilitering av brannfarlige skorsteiner og etablering av ny avfallshåndtering.

Medlemmer av brannverngruppa i Skudeneshavbn - Klikk for stort bildeDeler av brannverrngruppa i Skudeneshavn: Audun Matre (HBR), Ragnar Løfstrøm (HBR), John Arve Hveding (leder av gruppa, Karmøy kommune) og Ulf Bostrøm (beboerforeningen) (Foto: HBR) HBR