Vil bygge på planlagt skoletomt på Vea

Det skal bygges ny skole på Vea for elever fra 1.-7. trinn. Byggingen er vedtatt av kommunestyret i Karmøy og ligger inne i gjeldende økonomiplan. Den nye skolen skal bygges lengre mot vest.

Videoen er laget i 2021 før det ble gitt innsigelser mot å bygge nye Vea skole på planlagt tomt. Nå fortsetter skoleplanene på samme tomt etter at innsigelsene er vurdert. Det vil bli satt i gang tiltak blant annet med å ta opp skudd fra asketrær og flytte disse bort fra der skolebygning(e) skal komme.

Skolen skal bli designet for å huse opptil 400 elever og ha et totalt bruttoareal på omtrent 5 590 kvadratmeter. Inkludert i dette arealet er en volleyballhall på omtrent 860 kvadratmeter. Byggingen av skolen har blitt utsatt med bakgrunn i innsigelser fra Naturvernforbundet, disse er blitt vurdert. Innsigelsen gjelder ivaretakelse av natur i områder hvor ny skole er planlagt. Det er lagt ned mye arbeid i å kartlegge naturverdiene i planområdet. Sammenlignet med null – alternativet, som er boligbygging, vil utbygging av skole ha ubetydelige konsekvenser for naturmangfoldet. Sammenlignet med hva situasjonen hadde vært hvis der ikke forelå godkjente planer, er konsekvensene for naturmangfold større.

Askeskudd

Som tiltak i planforslaget er det lagt inn at askeskuddene tas opp fra områder det planlegges bygg og harde flater, disse flyttes til friområder og vegetasjonsskjermer. Det er også lagt til at asketrærne skal følges opp og sikres mot å bli spist av rådyr eller ødelagt av tørke inntil de er reetablert.

Det pekes på at plasseringen av nye Vea skole ikke bare er viktig for tilgangen til skolen som skolebygg, men skolen med tilhørende utearealer som lekeplass etter skoletid, turområde, forsamlingslokale etc. Bruk av dagens skoletomt på Vea, og andre tomter, er vurdert og funnet å være mindre funksjonelle løsninger enn den forelagte.

Les mer om nye Vea skole her

Politisk behandling

Når det gjelder ny skole på Vea skal det behandles forslag til reguleringsplan i hovedutvalg teknisk og miljø den 20. februar. Deretter skal planen behandles i kommunestyret – antatt i mai 2024. En godkjennelse av planen i kommunestyret, forutsetter at eventuelle innsigelser fra overordnet myndighet – for eksempel fra Statsforvalteren - er løst ved kommunestyrets behandling. Det er planlagt byggestart for Vea skole i 2025 og i 2027 skal elevene ta i bruk en ny og moderne skole.

-Etter at kommunestyret har vedtatt planen, er det særdeles liten sannsynlighetsgrad for at planens endelige godkjennelse skal trekke ut vesentlig i tid, sier juridisk rådgiver Stein Nygaard i Karmøy kommune. Etter kommunestyrets vedtak vil det kun være private organisasjoner som kjemper mot. Disse vil kunne påklage vedtaket til Statsforvalteren, og avgjørelsen fra Statsforvalteren er endelig.  Om disse bruker klageretten over planvedtaket, vil det ikke forsinke prosessen mer enn tiden for klagebehandlingen, noe som i utgangspunktet ikke skal overstigetre måneder.  Slik sett er fremdriftsplanen rimelig oversiktlig.

Eksisterende Vea barneskole har i dag 381 elever fordelt på 1. – 7. trinn og har rundt 50 ansatte. Skolen ligger i sentrum av Veabygda.