Vil sette bremsene på i Karmøy kommune

Karmøy kommune må spare 84,2 millioner kroner i år. Det er tilsvarende merforbruket i 2024. Både ordfører og kommunedirektør beskriver situasjonen som alvorlig. Det må settes i gang tiltak for å bruke mindre.

Innen få år er sparekontoen tom om pengebruken fortsetter som i dag. Økte kostnader, svakt inntektsgrunnlag, betaling av lån på nye skoler, sykehjem, boliger og idrettshaller er en påkjenning for kommunekassen.

Ordfører Leiv Arne Marhaug varsler at politikerne må realitetsorienteres om situasjonen og kaller inn kommunestyret til samarbeidsmøte for å diskutere tiltak og løsninger den 17. juni, i forkant av planlagt kommunestyremøte.

Ordfører Leiv Arne Marhaug - Klikk for stort bildeOrdfører Leiv Arne Marhaug vil sette bremsene på, det må spares 84,2 millioner kroner. Torgeir Henden

-Det er mange gode tiltak som vi gjerne vil støtte, men det er rett og slett ikke rom for alle. Ved å ta grep nå kan vi unngå mer drastiske tiltak om noen år, forklarer ordføreren.

Bremser

-Vi kan ikke stå inne for at vi på vår vakt som folkevalgte brukte opp sparekontoen. Vi må endre oss, tenke langsiktig og være åpne om utfordringene og det som blir krevende tiltak. Sammen skal vi arbeide for å sikre de lovpålagte tjenestetilbudene, Karmøy skal fortsatt være en god kommune å bo, leve og drive næring i. Samtidig er vi inne i en ny tid og må bremse, sier ordføreren. De politiske gruppelederne er gjort kjent med situasjonen. Mandag 10. juni belyses utfordringen i formannskapet når første tertialrapport for 2024 legges frem. Den viser et merforbruk innen barnehage, helse, omsorg og barnevern tilsvarende 84,2 millioner kroner.

Saker til formannskapet 10. juni

Må dempe vekst

-Den utfordrende økonomiske situasjonen vil kreve vanskelige vedtak innen alle fagområder, sier kommunedirektør Vibeke Vikse Johnsen. Hun beskriver den økonomiske situasjonen som alvorlig og ber om strammere politisk prioritering. Vikse Johnsen viser til at kostnadsnivået er høyere enn det inntektene gir rom for. Det er behov både for tiltak som tar bort utgifter kommunen har i dag, og finne strategier som kan dempe veksten i utgiftene fremover. Lovpålagte oppgaver må prioriteres.

- Situasjonen vil kreve en modig, inkluderende og åpen debatt om hva som skal prioriteres – og hva som må velges bort, sier kommunedirektøren. Forventningene til hva Karmøy som kommune kan levere til innbyggerne må justeres ned. Dette skyldes også demografiske utfordringer med færre barn og flere eldre.

Vurdere investeringsbehovet

Kommunedirektøren mener det ikke vil være realistisk å sikre konkrete og store nok økonomiske innsparinger uten å se på investeringsprosjekter og driftsstruktur. Dette kan blant annet være nye tiltak for å organisere kommunens tjenesteproduksjon på nye måter som både kan sikre gode fagmiljøer og samtidig bidrar til en god utnyttelse av knappe økonomi- og personellressurser. Ved rullering av investeringsplanen vil det også gjennomføres en kritisk vurdering på om det er investeringer som kan unngås eller utsettes. Kommunedirektøren vil legge frem saker om dette til politisk behandling høsten 2024.