Guide til innholdsproduksjon

16 Skjemaer

Kort fortalt

Alle skjemaer skal legges til og redigeres under Rediger - Skjema, og blir presentert på skjemasiden.  Vi har rutiner for skjemaarbeid. 

Vi har en egen plass for skjemaer på nettsiden vår: https://www.karmoy.kommune.no/om-kommunen/skjema/ 
Her bør alle skjemaer være oppført slik at vi samler alle på ett sted og innbyggere kan søke seg til rett skjema. 

skjermdump - Klikk for stort bilde

 

På baksiden“bor” alle skjemaer under Rediger menyen:

SKJERMBILDE - Klikk for stort bilde

 

Her er skjemaene plassert i kategorier. Under hver kategori ligger ulike skjemaer. Her kan du trykke deg inn på et skjema og oppdatere f.eks tittel, eller lenke til skjema. Husk å lagre når du er ferdig. 

Hvordan legge ut et nytt skjema?

nytt skjema knapp  - Klikk for stort bilde

 

Skal du legge ut nytt skjema trykker du på “Nytt skjema” knappen og velger mellom: 

 

skjermdump - Klikk for stort bilde
  • Elektronisk skjema (Interact +): Er skjemaet laget i skjemaløsningen vår Interact +, så kan du bruke dette valget. 
  • Papirbasert skjema: Velg om skjemaet er en fil som kan lastes ned (f.eks word/PDF) 
  • Eksternt skjema: Her kan du legge inn en lenke/url som går direkte til et eksternt skjema fra en annen nettside

Husk å gi skjemaet et godt navn og lagre.  Skjemaet skal nå ligge tilgjengelig for alle på skjemasiden.

Hvordan lage lenke til et skjema inne i artikkel? 

  1. Marker tekst og velg: Ny lenke
  2. Velg lenketype:  Intern lenke
  3. Hva vil du lenke til: Skjema 
  4. Velg kategori og skjema
  5. Velg Utforming og Lenke
  6. Åpne i ny fane
  7. OK

 

Video som viser hvordan: 

Rutiner og retningslinjer for arbeid med skjemaer i Interact+

Her er en oppsummering av hovedpunktene i dokumentet Rutiner for arbeid med skjemaer i Interact+ (PDF, 89 kB):

Språkbruk:

Følg prinsippene for klart språk og kommunens språkguide.

Testing og publisering:

  • Kontroller skjemaer ved å teste med dokumentsenteret før publisering og avlevering.
  • Del arbeidet ditt med andre skjemadesignere før publisering. Da kvalitetssikrer vi språket, funksjonaliteten og brukervennligheten.
  • Skjemaer skal ikke publiseres uten korrekt avlevering til WebSak.

Opprettelse av nye skjemaer:

  • Bruk korte, beskrivende navn for skjemaer.
  • Velg alltid standardmal for skjemaer.

Tekniske retningslinjer:

  • Hold informasjonstekst kort og relevant.
  • Bruk BankID som standard innlogging.
  • Fødselsnummer skal brukes som begrep og sladdes i PDF-kvitteringer.
  • Bilder og grafiske elementer skal unngås med mindre nødvendig.

Vedlikehold og endringslogg:

Registrer alle endringer/oppdateringer på skjemaer i en logg, med korte beskrivelser av hva som er endret.

Publisering av skjemaer på nettsiden:

  • Alle skjemaer skal være samlet på en dedikert side på kommunens nettside.
  • Følg retningslinjene for hvordan skjemaer legges til på nettsiden (disse finner du øverst på denne siden).