16 Skjemaer
Alle skjemaer skal legges til og redigeres under Rediger - Skjema, og blir presentert på skjemasiden. Vi har rutiner for skjemaarbeid.
Vi har en egen plass for skjemaer på nettsiden vår: https://www.karmoy.kommune.no/om-kommunen/skjema/
Her bør alle skjemaer være oppført slik at vi samler alle på ett sted og innbyggere kan søke seg til rett skjema.

På baksiden“bor” alle skjemaer under Rediger menyen:

Her er skjemaene plassert i kategorier. Under hver kategori ligger ulike skjemaer. Her kan du trykke deg inn på et skjema og oppdatere f.eks tittel, eller lenke til skjema. Husk å lagre når du er ferdig.
Hvordan legge ut et nytt skjema?

Skal du legge ut nytt skjema trykker du på “Nytt skjema” knappen og velger mellom:
- Elektronisk skjema (Interact +): Er skjemaet laget i skjemaløsningen vår Interact +, så kan du bruke dette valget.
- Papirbasert skjema: Velg om skjemaet er en fil som kan lastes ned (f.eks word/PDF)
- Eksternt skjema: Her kan du legge inn en lenke/url som går direkte til et eksternt skjema fra en annen nettside
Husk å gi skjemaet et godt navn og lagre. Skjemaet skal nå ligge tilgjengelig for alle på skjemasiden.
Hvordan lage lenke til et skjema inne i artikkel?
- Marker tekst og velg: Ny lenke
- Velg lenketype: Intern lenke
- Hva vil du lenke til: Skjema
- Velg kategori og skjema
- Velg Utforming og Lenke
- Åpne i ny fane
- OK
Video som viser hvordan:
Rutiner og retningslinjer for arbeid med skjemaer i Interact+
Her er en oppsummering av hovedpunktene i dokumentet “Rutiner for arbeid med skjemaer i Interact+ (PDF, 89 kB)”:
Språkbruk:
Følg prinsippene for klart språk og kommunens språkguide.
Testing og publisering:
- Kontroller skjemaer ved å teste med dokumentsenteret før publisering og avlevering.
- Del arbeidet ditt med andre skjemadesignere før publisering. Da kvalitetssikrer vi språket, funksjonaliteten og brukervennligheten.
- Skjemaer skal ikke publiseres uten korrekt avlevering til WebSak.
Opprettelse av nye skjemaer:
- Bruk korte, beskrivende navn for skjemaer.
- Velg alltid standardmal for skjemaer.
Tekniske retningslinjer:
- Hold informasjonstekst kort og relevant.
- Bruk BankID som standard innlogging.
- Fødselsnummer skal brukes som begrep og sladdes i PDF-kvitteringer.
- Bilder og grafiske elementer skal unngås med mindre nødvendig.
Vedlikehold og endringslogg:
Registrer alle endringer/oppdateringer på skjemaer i en logg, med korte beskrivelser av hva som er endret.
Publisering av skjemaer på nettsiden:
- Alle skjemaer skal være samlet på en dedikert side på kommunens nettside.
- Følg retningslinjene for hvordan skjemaer legges til på nettsiden (disse finner du øverst på denne siden).